Dolar 32,3645
Euro 34,9526
Altın 2.325,33
BİST 9.079,97
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Tekirdağ 20°C
Parçalı Bulutlu
Tekirdağ
20°C
Parçalı Bulutlu
Cts 23°C
Paz 23°C
Pts 24°C
Sal 19°C

KUDURMUŞ NEFİS

K U D U R M U Ş N E F İ S

Kudurmuş nefis , bir tane değil ki , bir çok !..
İslam’da Nehyolan , yasaklanan şeylerle at başı koşuşturan bu şeylerle eş anlamlıymış gibi
nefisler o kadar çoğalıyor ki , sayılması mümkün olmayabilir .
Menfaatların alabildiğine dizilişleri karşısında onlara tabi olacak nefisler hemencecik sıra
tutarlar !..
İçkinin , zinanın , kumarın ve bütün menhiyatların teşvikçi KUDURMUŞ NEFİS’lerin harekete
geçtiği müşahede edilir !..
İnsanoğlundaki her yasağa başkaldıran KUDURMUŞ NEFİS’lerin faaliyetleri şaha kalkarak
dinde menedişlerin uygulayıcısı ,kükreyicisi , yönlendiricisi olurlar ; önlenmesi , men edilişleri zor
da olurlar !..
Her canlıda bir ruh cevheri vardır , nefis de ruhtan hiç ayrılmaz . Tatmin olunan , istediği
ile beslenen , memnun edilen ruhlar , karşısında mutlaka bir azımsız nefis vardır ki , ruh
dengeleşmesinden hiç ama hiç hoşlanmaz ve kişinin bolluk ve kıtlık meydanlarına tavrını ortaya
koyar ki , müspet veya menfi didileşmek tavrını ortaya koyar !..
Kişinin en büyük düşmanı , onu çepeçevre kuşatan nefsidir . Ama nefsini zelil eden
dinini aziz eder , nefsini aziz eden de dinini aşağılamış durumdadır .
Hevasını ilah edinenler..(Casiye23) Nankör kimseler mala düşkün , cimri , zalim olduğu
gibi , nefsi kafir-inkarcı –hasta kalplidirler .
Nefsin kötü huylarına gelince :
1-İNKAR , hiç bir şeyi kabul etmemek
2-TUĞYAN ,azgınlık göstererek haddi aşmak kudurmuşluğun peşinden koşmak
3-NİZA , çekişme- kavga gürültü çıkarmak
4-İBA , inat , her şeyde diretme , kabul etmeme
Hz. Yusuf dilinden Kur’anı Kerim :
Yine de ben nefsimi temize çıkarmıyorum . Çünkü nefis Rabbimin acıyıp koruması dışında
daima kötülüğü emreder ; şüphesiz Rabbim çok bağışlayan , pek esirgeyendir.(Yusuf53)
Nefse ve onu şekillendirip düzenleyene , ona kötü ve iyi olma kabiliyeti verene yemin
olsun ki , nefsini arındıran elbette kurtuluşa ermiştir .

Her canlının ruh sırrından nefise müspet veya menfi olarak canlı bedenin hayatiyetini
devam ettirme özelliği olduğunu ve diri , atak hamlelerle KUDURMUŞ NEFSE istinatgah
olabileceği akıldan çıkarılmamalıdır .
Hüküm giyen nefisler , akıbetlerinden dolayı ağlayıp davranacaklar (ahzap66)ama
boşunadır ; zira o din gününde hiç bir nefis başka bir nefis için, bir şeye malik
değildir(İnfitar19,Bakara48,123)
Rasûl :
“İtaatkar ve günahkar hiç bir nefis yoktur ki , kıyamet gününde kendisini kınamasın ,
eğer iyilik yapmışsa , “niye daha çok yapmadım , diye . Eğer kötülük yapmışsa , “ah keşke az
kötülük yapaydım , diye .
Sen benim nefsimde olanı biliyorsun , ben senin nefsinde olanı bilmiyorum(Maide116)
Sizi tek bir nefisten yaratan Raabbinizden korkun(Nisa1,Zümer6,Enam98,Araf189)
Mutasavvuflar nefsi şu şekilde vasıflandırmışlar :
Saldırgan köpektir.
Kurnaz tilkidir.
Pisboğaz domuzdur.
İğrenç faredir.
Korkunç yılandır.
Ejderhadır.
Bazan da Firavun ve Nemruttur.
Çeşitli putlar ve zindandır.
Cehennemin ta kendisidir.
Diğer taraftan hak hukuk bilmeyen nankör hırsızdır.
Cadıya ve ve :
İnsanı baştan çıkaran aşufte kadına benzetmişlerdir .
İnsanoğlunun önce kendisini bilmesi gerekir .”Kendini bilen Rabbini bilir.”
Kur’anı Kerim :
Nefse ve ona bir takım kabiliyetler verene sonra da ona iyilik ve kötülükleri ilham
edene yemin ederim ki, nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir . Onu kötülüklere
gömen de ziyan etmiştir .(Şems7-10)

Andolsun ki, insanı biz yarattık ve nefsinin kendisine fısıldadıklarını biliriz . Biz ona şah
damarından daha yakınız .(Kaf 16)
İnsanı , nefsine karşı uyanık tutan en önemli vasıtalar :
İman , takva , Salih amel , ibadet ve duadır .
Bu nimetlerden mahrum kalan insan , nefsinin isteklerine ram olur ve Allah Teala’dan
uzak düşmeye başlar .
Tembellik , gevşeklik onun şiarıdır . Mal-mülk biriktirmeyi , hırs ve tamah , cimrilik onun
azgınlığının işaretlerindendir .
Ayette :
Kim nefsinin cimriliğinden korunursa , işte onlar kurtuluşa erenlerdir.(Haşr 9)
O gün herkes kendi canını kurtarmak için uğraşır ve herkese yaptığının karşılığı
eksiksiz ödenir . Onlara asla zulmedilmez .(Nahl111)
O gün kimsenin kimseye hiç bir fayda sağlamayacağı bir gündür . O gün buyruk yalnız
Allahındır . (İnfitar19)
İnsanın yapıp ettiklerini hatırlayacağı gün ve görene Cehennem açık bir şekilde
gösterilmiştir . Artık kim azmış ve kudurmuşsa , dünya hayatını ahrete tercih etmişse şüphesiz
Cehennem onun için tek barınaktır . Rabbinin Makamından korkan ve nefsini kötü arzulardan
uzaklaştırmış kimse için ise…Şüphesiz Cennet onun yegâne barınağıdır .(Naziat 35-41).
Her canlıya nefs verilmiştir . Kişi verilen bu nefsi terbiye etmez , serbest bırakırsa ,
kudurmuş yollara düşer . Nefsi terbiye edecek yollar ise :
Dinin yaptırımları , müjdeli olarak sunulan :
İman , inançlar , ibadetler , yaptırımlar emirler , menhiyatlar :
Tevhid , şehadet kelimesi :
O KADAR MALAYANİ LAKIRDALAR ARASINDA BU KELİMEYİ SÖYLETTİRMEZ KUDURMUŞ
NEFS . O kadar boş laf , lüzumsuz konuşmalar arasında “tevhit ve şehadet kelimelerini ifade
etmek , ikrar etmek , kudurmuş nefse zor gelir .
Bir Müslüman namaz kılmıyorsa , kudurmuş nefsin kişiye galebe çalmasıdır bu .
Oruç tutmuyorsa , kudurmuş nefsin bolluk denizinde zaferidir .
Mal eksilir ,” onu ben kazandım , başkalarına yedirmeye hiç tahammülüm yoktur .”
sözünü ettiren insandaki kudurmuş nefistir , zekatın önüne geçer .
Hacca gidip de paraları Araplara yedireceğime , burada kalırım ,dedirten de kudurmuş
nefistir .

Hülâsa varlıklı insanların terbiye edilmemiş nefisleri o kadar çoktur ki , hepsi şaha
kalkmış atlar gibi kükreyecek haline gelmiş olarak beklerler .
Buna karşılık kıtlıkları daha da azalmışların nefisleri ne de olsa sindirilmiş ,
duraksatılmış olarak atıl durumdadırlar . Eğer şahlanıp kükreyememişlerse Sahiplerinin palazlanış
zamanlarının duraklaması ile ilgilidir !..
İnsanoğullarının nefislerinin çekip çevirilmesinde büyük ihmal neticesinde bir zaman
için sindirilmiş olmalarına rağmen gözleri ve kulakları ve fırsatları :
Dini menhiyatlarından ,içkiye , zinaya , kumara , cinayetlere , faizciliğe , haramlara,
yalancılığa , namertliğe özlem duymasına vesile olarak sinsi ve dalevereci bir özellikle fırsat
kollar, zamanın ve ortamın müsaitliğinin müşahedesiyle üzerlerine balıklamasıyla atlamak için bu
fırsatı kaçırmaz !..
Not: Kur’an’da NEFİS hakkında o kadar ayet var ki, aşağı yukarı her sûrede NEFİS
hakkında genişçe bilgi vardır .Hadislerde de o kadar çok bilgi mevcuttur ki ,etraflıca bunlara
bakmak lazımdır .

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.